De cursus wordt toegespitst op inzetbaarheid in de klas. Je leert onder andere:
Tijdens en na de eerste les kun je ook zelf liedjes aangeven die je graag tijdens de cursus zou willen doen.
Bij deze cursus krijg je in de eerste les je eigen ukelele en een map met informatie om je op weg te helpen met de ukelele. Ook kun je daarin alle liedjes verzamelen. Het is de bedoeling dat je tijdens de cursus het geleerde oefent, zodat we de les erop weer goed verder kunnen.
Na de cursus krijgt je ukelele natuurlijk een mooi plekje in je klas.
13 en 20 oktober, 3 en 10 november 2022, van 15.30 u tot 16.30 u ( bij veel deelnemers ook van 16.30 u tot 17.30 u) bij het Pieck, muzieklokaal M4
€ 95,- inclusief instrument
inschrijven: via de Scala academie. Voor alle leerkrachten (vol=vol)
5 bijeenkomsten van 1,5 uur – maximaal 20 deelnemers, minimaal 8.
Locatie: Ruimtelijk atelier – Het Pieck
Data en tijden: Dinsdagen van 15.30-17.00 uur
31 januari – 14 februari – 28 februari – 14 maart – 28 maart 2023
INHOUD:
Elke keer komen er verschillende technieken en materialen aan bod. Hoe ga je daar mee aan het werk, wat kun je er allemaal mee doen? Demonstreren, maar ook uitproberen en experimenteren. Daarnaast geef ik tips, tricks en ideeën om dit om te buigen naar een les voor jouw groep en komt er ook een stukje proces gerichte didactiek bij. En een stukje kunstbeschouwing of linkjes naar de kunst.
Na elke bijeenkomst krijg je de PowerPoint presentatie in PDF toe gestuurd zodat je dit direct kan inzetten in jouw lessen.
OPBOUW:
Technieken in de kunst
Materialen en gereedschappen
Zelf aan de slag – uitproberen
Keuze opdracht
Lesideetjes
Aan bod komen: schilderen, tekenen, keramiek/ papier maché, druktechnieken/ mixed media en textiele werkvormen
€ 130,-
Aanmelden via Scala academie.
Deze cursus is bedoeld voor leraren in het primair onderwijs die cultuurcoördinator willen worden op hun school.
Wat moet je als icc’er allemaal kennen en kunnen?
– Visie: schrijf een visie van de school op cultuuronderwijs of werk deze nader uit
– Draagvlak: Hoe betrek je het team hierbij?
– Culturele omgeving: Hoe goed ken jij de culturele omgeving van de school?
– Hoe kun jij stevig in je schoenen staan om cultuuronderwijs beter op de kaart te zetten?
Data:
Kosten: € 250,-
inschrijven kan via onderstaande knop. Kies ICC cursus Midden-Noord. Mail ook even naar marjolein@trefpuntheusden.nl.
Voor leerkrachten die ICC taken uitvoeren maar nog niet gecertificeerd zijn.
Incidenteel geeft Karin Kotte ook online een training PGD. Dit schooljaar is dat op 29 september, 21 februari of 22 mei. Lees er hier meer over
Hoe ontwikkel je de creativiteit van de leerlingen binnen kunst én andere leergebieden?
Vaak is het een zoektocht naar de hoeveelheid inbreng die je de leerling geeft. Teveel inbreng lijkt de creativiteit te bevorderen maar kan zorgen voor oppervlakkige resultaten: leerlingen komen niet tot echt onderzoek en gaan nauwelijks buiten hun kader. Het andere uiterste: een productgerichte opdracht zo goed mogelijk uitvoeren of oefenen, heeft ook het risico dat de creativiteitsontwikkeling stagneert.
Waar zit het evenwicht tussen sturing van de docent en de inbreng van de leerling? Wanneer heeft een creatief proces kwaliteit? In de workshop krijg je tools voor je eigen lespraktijk, waar je gelijk mee aan de slag kunt.
Als je als ICCer en directie enthousiast bent over deze procesgerichte didaktiek, is er de mogelijkheid om scholing in te zetten voor je team. Deze scholing bestaat dan uit 2 of 3 plenaire trainingsbijeenkomsten en, waar gewenst, de koppeling van een leerkracht aan een kunstvakdocent om van elkaar te leren: co-teacher traject.
Meer informatie: marjolein@trefpuntheusden.nl
Hoe ontwikkel je de creativiteit van de leerlingen binnen kunst én andere leergebieden?
Vaak is het een zoektocht naar de hoeveelheid inbreng die je de leerling geeft. Teveel inbreng lijkt de creativiteit te bevorderen maar kan zorgen voor oppervlakkige resultaten: leerlingen komen niet tot echt onderzoek en gaan nauwelijks buiten hun kader. Het andere uiterste: een productgerichte opdracht zo goed mogelijk uitvoeren of oefenen, heeft ook het risico dat de creativiteitsontwikkeling stagneert.
Waar zit het evenwicht tussen sturing van de docent en de inbreng van de leerling? Wanneer heeft een creatief proces kwaliteit? In de workshop krijg je tools voor je eigen lespraktijk, waar je gelijk mee aan de slag kunt.
Als je als ICCer en directie enthousiast bent over deze basistraining, is er de mogelijkheid om een vervolg in te zetten voor je team. Dit vervolg bestaat dan uit 2 of 3 plenaire trainingsbijeenkomsten en, waar gewenst, de koppeling van een leerkracht aan een kunstvakdocent om van elkaar te leren: co-teacher traject.
5 oktober, 15.30 u – 19.00 u, De Nieuwe schuur Herpt, (inclusief soep & broodjes!). Voor ICCers en directie en geïnteresseerde leerkrachten.
De cursus wordt toegespitst op inzetbaarheid in de klas. Je leert onder andere:
Tijdens en na de eerste les kun je ook zelf liedjes aangeven die je graag tijdens de cursus zou willen doen.
Bij deze cursus krijg je in de eerste les je eigen ukelele en een map met informatie om je op weg te helpen met de ukelele. Ook kun je daarin alle liedjes verzamelen. Het is de bedoeling dat je tijdens de cursus het geleerde oefent, zodat we de les erop weer goed verder kunnen.
Na de cursus krijgt je ukelele natuurlijk een mooi plekje in je klas.
14 en 21 oktober, 4 en 11 november 2021, van 15.30 u tot 16.30 u bij het Pieck, muzieklokaal M4
€ 65,- inclusief instrument
inschrijven: marjolein@trefpuntheusden.nl. Voor alle leerkrachten (vol=vol)
Deze cursus is bedoeld voor leraren in het primair onderwijs die cultuurcoördinator willen worden op hun school.
Wat moet je als icc’er allemaal kennen en kunnen?
– Visie: schrijf een visie van de school op cultuuronderwijs of werk deze nader uit
– Draagvlak: Hoe betrek je het team hierbij?
– Culturele omgeving: Hoe goed ken jij de culturele omgeving van de school?
– Hoe kun jij stevig in je schoenen staan om cultuuronderwijs beter op de kaart te zetten?
Data:
vrijdag 14 januari 9.30-16.30 uur (bijeenkomst 1 & 2)
woensdag 2 februari 14.00-17.00 uur (bijeenkomst 3)
woensdag 9 maart 14.00-17.00 uur (bijeenkomst 4)
woensdag 6 april 14.00-17.00 uur (bijeenkomst 5)
vrijdag 13 mei 9.30-16.30 uur (bijeenkomst 6 & 7)
woensdag 1 juni 14.00-17.00 (bijeenkomst 8)
woensdag 22 juni 14.00-17.00 (bijeenkomst 9/presentatie)
Kosten: € 250,-
inschrijven kan via deze link en mail ook even naar marjolein@trefpuntheusden.nl. Voor leerkrachten die ICC taken uitvoeren maar nog niet gecertificeerd zijn.
Elke keer komen er verschillende technieken en materialen aan bod. Hoe ga je daar mee aan het werk, wat kun je er allemaal mee doen? Demonstreren, maar ook uitproberen en experimenteren.
Daarnaast geeft Marjolein tips, tricks en ideeën om dit om te buigen naar een les voor jouw groep en komt er ook een stukje proces gerichte didactiek bij. En een stukje kunstbeschouwing.
Van elke bijeenkomst krijg je een overzicht in PDF toe gestuurd met alles wat er besproken/gedaan is.
bijeenkomst 1 – SCHILDEREN: diverse technieken en materialen
Verschillende soorten verf, verschillende soorten kwasten. Wat heb je waarbij nodig en hoe kun je daar mee werken. Kleuren cirkel, kleur contrast, mengen – echt en optisch.
Verschillende manieren van schilderen aan de hand van kunststromingen/stijlen en kunstenaars.
bijeenkomst 2 – TEKENEN: Diverse technieken en materialen, naar de waarneming, fantasie, figuratief, abstract. Oliepastel, pastelkrijt, contékrijt, houtskool, potloden, kroontjespen, riet pen. Maar ook tekenen met scheurranden van papier en bv tekenen in de lucht – met ijzerdraad. Verschillende manieren van tekenen met verschillende materialen aan de hand van kunststromingen/stijlen en kunstenaars.
bijeenkomst 3 – KERAMIEK – PAPIER-MACHÉ: Werken met klei, wat kan er allemaal, hoe werk je daarmee, hoe bewaar je klei? Hoe doe je dat zonder oven? Plastisch kleien, constructief kleien. Gereedschappen en waar is het voor? Werken met papier-maché. Wat kun je er allemaal mee? Plastisch en constructief.
bijeenkomst 4 – DRUKKEN – MIXED MEDIA: Linoleum – reliëfdruk (papier – scheurranden – diverse materialen) – monoprint – tamponneren – stempelen – ritme/ herhalen – werken met sjablonen (sjabloneren) – laag over laag – gebruik verschillende materialen.
bijeenkomst 5 – TEXTIELE WERKVORMEN: Diverse technieken en materialen – naaien met naald en draad – vlechten, knopen, vingerhaken – pompon maken (snelle manier) – vervilten – weven – patroon – steken.
8 en 22 februari, 8 en 22 maart, 5 april 2022, van 15.30 u tot 17.00 u bij het Pieck
€ 45,-
inschrijven: marjolein@trefpuntheusden.nl. Voor alle leerkrachten (vol=vol)