Indeling van kunst- en cultuurlessen op school in 3 domeinen
Je moet er als school zorg voor dragen dat je alle 3 de domeinen goed aan bod komen. Hieronder staat de uitleg van de domeinen.
Je moet er als school zorg voor dragen dat je alle 3 de domeinen goed aan bod komen. Hieronder staat de uitleg van de domeinen.
Domein 1: IN HUIS
De leerling verkent wat hij zelf in huis heeft en ontwikkelt zich als maker.
Kernwaarden
Binnen domein 1 kunnen leerlingen:
Domein 2. MET DE CULTURELE OMGEVING
In interactie met zijn culturele omgeving ontwikkelt de leerling zich als deelnemer.
Kernwaarden
Binnen domein 2 kunnen leerlingen:
Domein 3. UIT DE GROTE WERELD
In verbinding met kunst en cultuur uit de grote wereld ontwikkelt de leerling zich als publiek.
Kernwaarden
Binnen domein 3 kunnen leerlingen:
Voorbeelden zoals wij het in Heusden organiseren
Elke week wordt er in de klas aandacht besteed aan tekenen, handvaardigheid en literatuur. Sommige scholen plannen ook wekelijk muziek- of theaterlessen in. Steeds vaker sluiten deze lessen aan bij de thema’s uit de WO methodes.
Denk aan het inkopen van lessen bij:
Kennismaken met professionele kunsten vergroot je wereld en verruimt je blik. Het is een taak van het onderwijs om kinderen hiermee in aanraking te brengen en er over te praten. Denk aan het bezoeken van voorstellingen in het theater of museumbezoek. Alle kinderen in Heusden zien een voorstelling in het theater van de Voorste Venne in groep 4 en groep 7. Dat wordt georganiseerd door Trefpunt Heusden. De groepen 5 gaan naar een museum in Noord Brabant en leerlingen van groep 8 gaan naar het rijksmuseum. Dat regel je als school zelf.